Medlemsmøte 1.mars 2024

Agenda:

1. Utleie av båtplasser

2. Erstatte securitas med port for adkomst brygge

3. Avfallsplan

4. Fremtidige krav til renseanlegg

 

Referat:

1.

Utleie av båtplasser “Eksemplet” på kontrakt kan virke noe uklart, Dersom et medlem ikke ønsker å disponere plassen en eller flere sesonger, kan plassen leies ut på “åremål”. Slik framleie SKAL besørges av styret. Medlemmet betaler i slike tilfeller bare medlemsavgift. Øvrige utgifter bekostes av ny leietaker. Det ble diskutert hvordan medlemmene ønsker at eventuelt utleie av båtplasser skal fungere. Slik det er nå, kan medlemmene risikere å tape penger i årene framover. Det bør til neste årsmøte utformes en lov angående utleie, og bestemmes om alle skal ha kontrakt på båtplassen de eier. Det ble også diskutert angående når det er manglende innbetaling på båtplasser. Bør det manglende innbetalte da trekkes fra på innskuddet medlemmet har betalt? Det bør da komme en endring av vedtektene på neste årsmøte.

2.

Erstatte Securities med port for ankomst brygge. En slik adkomst til brygga vil koste maks 70.000 kr. Selve porten vil koste cirka 40.600 kr. Et av medlemmene som jobber med dette vil sponse deler av utstyret. Nøkkelbrikken som vi idag bruker ved adgang til toalett/dusj vil også kunne benyttes for å åpne porten. Dette vil når avtalen vi har med Securitas opphører, spare båtforeningen for en årlig sum på ca 75.000 kr. Det må påregnes noe dugnad for å drifte systemet Det ble diskutert om dette vil privatisere brygga, siden det vil utestenge mange fra å kunne bade fra brygga. Det skal derfor undersøkes om porten kan stå åpen visse tider på dagen, og båteierne fortsatt vil få rabatt på båtforsikringen. Ellers var det enighet om at besparelsen på 75.000 kr i året vil gi båtforeningen en bedre likviditet og styret vil derfor jobbe videre med å få dette gjennomført etter bred enighet blant medlemmene.

3.

Avfallsplan Alle havner skal ha en avfallsplan som er godkjent av Statsforvalteren. Dersom havnen ikke inngår i en felles avfallsplan for småbåthavner som er utarbeidet av kommunen, så må havnen sende inn en egen avfallsplan til Statsforvalteren. Avfallsplanen skal evalueres og oversendes Statsforvalteren for ny godkjenning hvert tredje år. Det er havneansvarlig som skal sørge for at avfallet blir mottatt og videre håndtert i henhold til avfallsplan. Dette bør være oppe å gå i løpet av året. Styret informerte at dette vil være en prioritert oppgave i 2024. Dette er ett prosjekt med minimum kostnad. Dette er derfor ikke med i noe budsjett.

4.

Krav til renseanlegg Et renseanlegg vil med tiden være noe alle båthavner må ha, men vi vet ikke når dette pålegget kommer. Båthavnen bør derfor følge med på dette framover, og ha det i tankene hvis noe skal gjøres, som for eksempel å grave. Det bør da vurderes om det skal legges ned en renne for å spare utgifter til ny graving når påbudet kommer.